8 elképesztő tény, amit biztosan nem tudtunk a repülésről
A repülés az egyik legfejlettebb közlekedési módszer a földön. Tudjuk, hogy nagyon sok dolgon keresztül ment már a repülési történelem és tudjuk, hogy nagyon sokat fejlesztettek már. Azonban gondoltad volna, hogy mi is a valóság? Mi is folyik a háttérben és miket csinálnak? Bemutatunk 8 szemfelnyitó tényt a repülésről.
Miért kerekek a repülőgép ablakai?
Az ’50-es évek kezdetén a de Havilland nevű cég kifejlesztette a Cometet, a világ első sugárhajtású kereskedelmi utasszállítóját. Akkoriban ez valóságos csoda volt, egy évvel később viszont a gép a levegőben esett darabokra. Néhány hónapon belül két további hasonló gép is balesetet szenvedett.
A mérnökök a legutolsó csavarig mindent részletesen átvizsgáltak, és végül az ablakoknál találták meg a probléma okát: azok négyszögletűek voltak. A nyomás sokkal nagyobb az ilyen típusú ablakok sarkaiban, és ez ráadásul repülés közben még sokszorozódik is. Így végül elhatározták, hogy a jövőben lekerekített ablakokat fognak használni, a gépek pedig a döntésnek köszönhetően pedig jóval biztonságosabbak lettek.
Miért ívelt a szárnyak vége?
Repülés közben a nyomás a szárny tetején alacsonyabb, mint alatta. A levegő hajlamos a magasabb nyomású területről az alacsonyabb felé mozogni, és ezt a szárnyvégeknél teszi meg. A múltban, amikor a végek még egyenesek voltak, a légáramlás komoly turbulenciát okozott repülés közben.
A szakemberek így arra jutottak, hogy meghajlítják a szárnyakat felfelé, hogy csökkentsék a turbulenciát, meghosszabbítsák a szárnyak élettartamát és üzemanyagot spóroljanak. A változtatásnak köszönhetően egy csapásra kényelmesebbé vált a légi utazás.
Miért nem egyforma a repülők orra?
A vadászgépek orra például hegyes. Minél keskenyebb az orr, annál gyorsabb a repülő, viszont a hosszabb orrtól a pilóták nem látják rendesen a kifutópályát, ezért kerek például az utasszállító gépek eleje.
Orosz mérnökök viszont találtak egy alternatív megoldást is a problémára a ’60-as években: feltalálták az addigi leggyorsabb utasszállítót, amit dönthető orral szereltek fel.
Fel- és leszállás közben a gép lefelé állította az orrát, a levegőben pedig kiegyenesítette azt, így a pilóták rendesen szemügyre tudták venni, mi van pontosan előttük.
Miért festik fehérre a gépeket?
Az utasszállítók általában fehér színűek, ennek pedig több oka is van.
-Hővisszaverés: a fehér géptörzs kevesebb hőt nyel el, ez az utasoknak is jó, és a légitársaságnak is gazdaságos.
-A fehér festék sokkal olcsóbb, mint a többi.
-Megakadályozza a madarakkal ütközést is. A madarak jobban látják a fehér felületről érkező visszatükröződést, ezért általában messzire elkerülik a gépeket.
-A fehér szín miatt könnyebb kiszúrni a repedéseket és egyéb károkat.